उज्जैन के रुद्रसागर स्थित ऐतिहासिक राजा विक्रमादित्य के टीले का सौंदर्यीकरण और न्यायप्रिय सम्राट विक्रमादित्य की प्रतिमा का अनावरण आज उज्जैन प्रभारी मंत्री श्री भूपेन्द्र सिंह, स्कूल शिक्षा मंत्री श्री पारस जैन और केन्द्रीय सिंहस्थ समिति के अध्यक्ष श्री माखन सिंह की उपस्थिति में हुआ।
अनावरण के पहले विधायक डॉ. मोहन यादव ने विधिवत पूजा-अर्चना की। प्रतिमा एवं टीले के सौंदर्यीकरण पर राज्य सरकार ने लगभग 7 करोड़ की राशि खर्च की है।
सिंहस्थ का पहला शाही स्नान आज
सिंहस्थ-2016 का पहला शाही स्नान 22 अप्रैल को होगा। शाही स्नान के लिये सभी व्यवस्था चाक-चौबंद की गयी हैं। घाटों के साथ अखाड़ों के आगे-पीछे सुरक्षा की दृष्टि से पुलिस और पेरा-मिलिट्री फोर्स के जवान तैनात रहेंगे। शाही स्नान के लिये सभी अखाड़ों के स्नान के क्रम और घाटों पर आने-जाने के मार्ग निर्धारित किये गये हैं।
मेला क्षेत्र में 400 सिटी-बस और 1000 टाटा मैजिक
सिंहस्थ मेला क्षेत्र में आने वाले श्रद्धालुओं को सेटेलाइट टाउन से शहर एवं मेला क्षेत्र में तय स्थानों पर एक से 2 मिनट में सिटी-बस या टाटा मैजिक वाहन सुविधा उपलब्ध रहेगी। इसके लिये एआईसीटीएल के सहयोग से परिवहन विभाग ने 400 सिटी-बस और 1000 टाटा मैजिक वाहन की व्यवस्था की है। प्रभारी मंत्री श्री भूपेन्द्र सिंह ने वाहन व्यवस्था का शुभारंभ किया। प्रभारी मंत्री ने कहा कि श्रद्धालु मात्र 10 रुपये में मेला क्षेत्र में एक स्थान से दूसरे स्थान जा सकेंगे।
Bikram Era and its History
Some intelluctuals are posting- Bikram era was from foreign land and it was started from Madhya Pradesh of India. This is not true. Chandra Gupta II in forth century became king of Ujjayani. He captured Ayodhdhya in around 400 AD and made his capital. He then pasted himself on copper coins as ‘Bikramaditya’. But the same Chandra Gupta declaring himself decorated Bikramaditya, but he was not being originator of Bikram Samat. In fact since Gupta kings of Magadh were influenced by Lichchhavis of Nepal, Chandra Gupta I married princess of Lichchhavi king. Therefore due to influence of bravery of Lichchhavi Kings, Chandra Gupta II might have decorated himself as ‘Bikramaditya’. Still, the logic is not valid that Bikram Sambat started from India as Chandra Gupta II was decorated as Bikramaditya. The famous historian Baburam Acharya has written ‘During 58 BC when Bikram Era was begun, there is no proof of existence of King Bikramaditya in Ujjayani of India. No proof was established when of excavates of Ujjayani were studied.” In this situation it is proved that Bikram Sambat is not foreign Era. Bikram Sambat is original and ancient era of Nepal.
In BS 1937, a literate researcher Pandit Bhagawan Lal Indraji from Gujrat India came to Nepal and searched and carried 23 different inscriptions. He believed that the era practiced by Lichchivis was Bikram era. Similarly Radhagovind Basak, Professor of History at Calcutta University writes in History of Northern East part of India – ‘The era of Mandev 386 mentioned in record of Changu is Bikram era. In this way, era starting from 386 to 489 (written in records at Chapali village) is Bikram era. Historian Shankarman Rajbansi also believes that era used by Mandev is also Bikram era. So, there are so many proofs on Bikram era. The era is traditionally being used in different states of India.
Thank you
Dirghja Raj Prasai
Kathmandu